Kaupoissa kuluttajien ostoskoreihin päätyy kotimaisista leivistä eniten tummaa leipää. Sen sijaan kodin ulkopuolella ravintoloissa ja ruokapalveluissa syödystä leivästä valtaosa on vaaleaa leipää.
Kauppojen leipähyllyiltä sekä paikallisten pienleipomoiden ja konditorioiden myyntitiskeiltä on helppo havaita, missä päin Suomea ollaan. Leipä- ja leivonnaiskulttuurimme kuvastaa hyvin paikallisia eroja, joita lähiruokatrendi korostaa.
Paistopisteet ja myymälöissä toimivat myymäläleipomot ovat yleistyneet ruokakaupoissa. Paistopisteissä paistetaan esivalmistettuja tuotteita, joista osa on peräisin Suomesta, osa ulkomailta. Myymäläleipomoissa leipä valmistetaan raaka-aineista paikan päällä alusta alkaen.
Leipäkulttuurin muutos näkyy kaupoissa ja ravintoloissa monipuolisena tarjontana ja uusina tuoteinnovaatioina. Lisäksi esimerkiksi artesaanileipomoiden tuotteiden suosio on kasvussa.
Viljatuotteiden myynnin monikanavaisuus lisääntyy, kuten muissakin elintarvikeryhmissä. Tämä ilmenee erilaisina verkkokauppoina, lähiruokamyymälöinä, osuuskuntina, ruokapiireinä ja ruokakassitoimituksina.