Kuluttajien ostamasta kalasta noin 80 prosenttia myydään tavallisista ruokakaupoista. Kalan myyntiin erikoistuneita yrityksiä on noin 130 kappaletta.
Sesongit näkyvät kalatiskillä, sillä kalalajien saatavuus vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
Suomalaiset haluavat kalansa yhä useammin käsiteltynä, ja kokonaisina myytävän kalan osuus on laskenut.
Tuoreen kalan vähimmäissäilyvyysaika tai viimeinen käyttöpäivä sekä pyyntipaikka on selvästi kirjallisesti ilmoitettava myynnin yhteydessä. Pyynti- tai nostopäivän ilmoittaminen on vapaaehtoista.
Ammattikeittiöt ovat tärkeä kalankulutusta edistävä taho, ja 25 prosenttia kaikesta Suomessa myytävästä kalasta kulutetaan niiden kautta.
Suosituimmat kalat ammattikeittiöissä ovat kirjolohi, lohi, seiti ja turska.